ES pirmininkaujančios Vengrijos gabių vaikų ugdymo politika ir strategija – sektinas pavyzdys Lietuvai.
Nuo sausio 1-osios Europos Sąjungai pirmininkaujanti Vengrija itin daug dėmesio skiria gabių ir talentingų vaikų ugdymui. Šalies sostinėje, Budapešte, savaitgalį baigėsi vienas iš Vengrijos pirmininkavimui skirtų renginių – konferencija, kurios metu beveik 300 ekspertų ir praktikų iš 20 šalių diskutavo apie paramą talentingų vaikų ugdymui Europos Sąjungoje bei paminėjo pirmąją Europos talentų dieną. Šioje konferencijoje dalyvaujantys gabių vaikų ugdymo specialistai iš Lietuvos teigia, kad mūsų šalyje dėmesio talentingiems vaikams kol kas trūksta.
„Vienas iš svarbiausių ES pirmininkaujančios Vengrijos išsikeltų darbų – talentų ugdymo svarbos jaunimo užimtumui, inovacijoms ir konkurencingumui išryškinimas. Vengrai puikiai supranta, kad gerų rezultatų šioje srityje galima pasiekti tik tuo atveju, jei vaikų talentai ir gebėjimai bus ugdomi nuo pat mažens. Būtent todėl vengrų iniciatyva pirmą kartą minima ir Europos talentų diena. Deja, važiuodami į Budapeštą iš Lietuvos – mažai kuo galime pasigirti. Yra vos keletas nevyriausybinių iniciatyvų, kurių dėka gabūs vaikai mūsų šalyje yra kryptingai lavinami, bet aiškios valstybinės politikos ir kryptingos veiklos visos bendrojo lavinimo sistemos mastu šioje srityje trūksta“, – sako iš konferencijos Budapešte grįžusi Ingrida Ramanauskienė, programos „Gabių vaikų akademija“ iniciatorė.
Pasak specialistės, Lietuva Europos kontekste išsiskiria tuo, jog iki šiol pagrindinis dėmesys buvo skiriamas tik gabių vaikų identifikavimui, tačiau kaip tokie vaikai turėtų būti ugdomi toliau – valstybės politikoje numatyta nėra. Šiuo metu pradedamos rengti ugdymo programos gabių vaikų ugdymui yra tikrai svarbi, tačiau kol kas nedidelė bendro paveikslo dalis. Dažniausiai, net ir nustačius, kad vaikas yra talentingas vienai ar kitai mokslo sričiai, jam nėra užtikrinamos sąlygos kryptingai lavinti savo gebėjimus. Viskas paliekama tėvų valiai ir jų sugebėjimui ugdyti savo vaiką, nevyriausybinėms iniciatyvoms.
„Vengrai ir visa Europa į gabių vaikų ugdymą žiūri platesniame kontekste. Jiems tai nėra vien individo ar šeimos dalykas. Tai yra tautos, ekonominės gerovės ateityje, mokslo, technologijų ir meno plėtros klausimai. Talentingas kurioje nors srityje gali būti kiekvienas vaikas. Telieka tas sritis atrasti ir padėti tobulinti savo gebėjimus. Europos kontekste tai reiškia ir vieną iš būdų pasiekti sąjungos strateginius tikslus, apibrėžtus „Europa 2020″ strategijoje, ir apimančius užimtumą, mobilumą, kūrybiškumą bei konkurencingumą“, – sako I.Ramanauskienė.
Neformalaus ankstyvo gabių vaikų ugdymo programa „Gabių vaikų akademija“ yra bendras VšĮ „Žiniukas“, Vilniaus universiteto Psichologinių inovacijų ir eksperimentinių tyrimų mokymo centro bei ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto projektas gabiausiems Lietuvos vaikams. Akademijos steigėjai vykdo specialią programą pradinių klasių moksleiviams, kuri turėtų padėti atskleisti gabių vaikų potencialą, stiprinti kūrybiškumą ir motyvaciją. „Gabių vaikų akademija“ priklauso Europos gabių vaikų tarybai (European Council for High Ability). Daugiau informacijos apie programą rasite interneto svetainėje www.gabiuvaikuakademija.lt.
(Pranešimas spaudai)